maanantai 5. syyskuuta 2016

This is insane, why you do these things you do?

Kun olin yhdenksänvuotias, muistan maanneeni sängyssä ja toivoneeni uraa kirjailijana. Pitäisi varoa, mitä toivoo. Vuoden 2012 lopussa tein hyvässä ja pahassa elämäni isoimman päätöksen ja lähdin etsimään itseäni. Taakse jäi avovaimo ja kolme lasta. Volvon ratista varjomaailman laitamille. Kipua, pelkoa, juurettomuutta, epätoivoa. Rakkautta, hullaantumista, seikkailuja, petollisuutta, ystävyyden syntymää ja kuolemaa.

 Hölmistynyt tullimies Reykjavikin lentokentällä, kädessään Europolin raportti Seppo Lampelasta "This is insane. why you do these things you do?" Oppiakseni itsestäni ja elämästä. Pimeästä pätkäkämpästä kujien kautta toiseen, kaiken omaisuuden mahtuessa reppuun ja Ikea-kassiin. Matkustamista, filosofisia keskusteluja nerojen kanssa, tyrmistystä ja lamaannusta, Gandhin viimeinen pyyntö kusettaa kaljarahat saattoväeltä. Rakkauden aiheuttamaa endorfiinimyrskyä, täydellisen tappion voimia vievä tyhjyys. Pari kertaa elämä on hakannut musta punkrockin vittuun ja anteeksiantaminen saattaa tästä eteenpäin rikkoa kylkiluut. Silti mun on pakko antaa anteeksi. Tämä määrä kipua katkeruudeksi muuttuneena tappaisi mun sielun. Toisaalta, kiipesin vuorelle ja löysin vuoren huipulta ison spliffin.

Täytän tänä vuonna 40 vuotta. Olen myynyt tauluja, tekstiä, levyjä ja keikkaa. Olen taiteilija, elän suurinta toivettani. Jotkut sanovat minun olevan hyvä siinä, mitä teen. Olen nuorisotyöntekijä ja musiikin opettaja. Monta sukupolvea räppiä ja räppäreitä mun kautta. En ole rikollinen. Kiven ja veden välillä valitsen veden. Haluan sytyttää kynttilöitä, en sammuttaa niitä. Steen1 oli aikansa tuote. Voi, kuinka vähän silloin tiesinkään. Steen1 on edelleen suosittu, haastis -ja keikkapyyntöjä satelee. Monet mun ystävistänikin miettivät, miksi vaihdoin Steen1n Kaleen. Yksinkertaisesti siksi, ettei provosoiva mörköily ole aikuisen miehen hommaa. Mä vilpittömästi haluaisin maailman olevan mun musiikin jälkeen parempi, ei pahempi paikka. Paholainen ei osaa itkeä ja kiiluvat silmät lurkkivat elämän nurkissa meillä kaikilla. Rappiolarpattavaa räppiä tulee joka tuutista ilman Kaleakin.

Olen oppinut elämästä ehkä tarpeettomankin paljon. Tärkein oppi on ollut silti "Pidä kiinni hyvistä asioista." Kurjuus tulee kutsumattakin, hyvät asiat vaativat työtä. Pitää tunnistaa hyvä päivä, sen sattuessa kohdalle. Suurin menetys elämässä on se, että kaunis päivä valuu hukkaan synkkien kelojen takia. Kasvot heijastuvat vedenpinnasta, olit sitten hukuttautumassa, tai menossa uimaan. Jos haluat imeä elämästä ydinmehun, varustaudu silloin tällöin käyttämään myös pilliä. Mä en halua enää räpätä synkkyydestä. Olen taipuvainen synkistelyyn ja juuri siksi opettelen löytämään elämän varjoista sen valon, mikä varjon heittää. Haluaisin oppia sanomaan ne pelastavat sanat, en suistaa ketään syvemmälle siihen ihanaan, itse valittuun kurjuuteen. Jos joskus oppisin tekemään biisin siitä henkeäsalpaavasta onnen tunteesta, mikä pakottaa huokaisemaan syvään, olisin tyytyväinen.

Kun olin skidi, ei yksinkertaisesti ollut vielä olemassa keski-ikäisiä räppäreitä. Mä olen nyt tuntemattoman tien alussa ja nyt mun pitää päättää, minkälainen mies ja taiteilija oikein olen. Haluaisin olla hyvä ja viisas, olkoon kuinka oksymoroni vain. Haluaisin sinun hymyilevän, en itkevän. Haluan kirjoittaa runon, kirjan, varastaa kuun taivaalta ja tehdä tähdenlennosta auringon. Tarpeeksi pitkällä aikavälillä jokaisen henkiinjäämisprosentti on nolla, mutta tarpeeksi lyhyellä aikavälillä se on 100. Koko alkuvuosi on ollut hullua rytinää kaikille luoville ihmisille. Näin ihan empiirisesti katsottuna. Mistä lie johtuu, enkä minäkään siltä välttynyt. Tänään rukoilen taas sydämeni, sen pettävän paskan puolesta. Vaikka se onkin juuri nyt haulikolla ammuttu säilyketölkki, se lyö silti. Kiitos siitä. - K

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti